Een klein gebaar met groot effect: marathonshirts voor Tanzaniaanse kinderen

23 april 2025

Als trotse hoofdsponsor van de Logus-De Hoop Marathon Zeeuws-Vlaanderen zetten Logus-De Hoop en moederbedrijf De Hoop Terneuzen zich actief in voor sport én maatschappelijke betrokkenheid. Onze investeringen richten zich bewust op initiatieven die bijdragen aan het versterken van de lokale gemeenschap. Zo dragen we op een positieve manier bij om de regio te promoten en de leefbaarheid hoog houden.

De editie van 2025 – gehouden in het weekend van 12 en 13 april, was opnieuw een sportief hoogtepunt. Maar de impact van dit evenement reikt verder dan onze eigen regio.

Dat werd onlangs op bijzondere wijze duidelijk. De herkenbare Logus-De Hoop Marathonshirts bereikten de savannes van Tanzania. Oud-sportwethouder van Terneuzen Jack Begijn, maakte tijdens een safari door het Afrikaanse land een bijzondere en ontroerende tussenstop bij een kleinschalig weeshuis in de buurt van het indrukwekkende Tarangire National Park. Begijn nam een stapeltje originele marathonshirts mee in zijn bagage, bestemd voor de kinderen van het weeshuis.

De oudere kinderen waren op school, maar dat hield de kleintjes – sommigen nog maar twee jaar oud – niet tegen om trots te poseren in de (nog veel te grote) marathonshirts.

Voor hen was het niet zomaar een kledingstuk, maar een moment van aandacht, vrolijkheid en trots.

Begijn had ook aan de allerkleinsten gedacht. Naast de shirts bracht hij kleurboekjes, kleurpotloden en stiften mee. Het leverde niet alleen vrolijke gezichten op, maar ook kleurrijke kunstwerkjes vol fantasie en creativiteit.

Met dit initiatief draagt de marathon bij aan een glimlach op het gezicht van een kind, waar ook ter wereld. Want of je nu rent voor de overwinning of speelt met potlood en papier – verbinding begint met aandacht.